Se anunţă susţinerea tezei de doctor
Pretendent: DERMENJI-GURGUROV Svetlana
Conducător ştiinţific: VICOL Nelu, dr. conf. univ.
Consiliul ştiinţific specializat: D 38 13.00.01-56
Tema tezei: „Formarea competenței didactice a studenților filologi”
Specialitatea: 13.00.01 – Pedagogie generală.
data: 15 aprilie 2014
Ora: 14.00
Local: Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, sala 212, str. Doina, 104, or. Chişinău.
Principalele publicaţii ştiinţifice ale autorului la tema tezei:
- Finalitatea FPI la limba şi literatura română. În: Optimizarea învăţământului în contextul societăţii bazate pe cunoaştere. Materialele Conferinţei Internaţionale, 2-3 noiembrie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Chişinău: CEP USM, 2012, p. 338-341. ISBN 978-9975-56-072-6
- Consideraţii privind motivaţia alegerii profesiei de cadru didactic la limba şi literatura română. Revista Univers Pedagogic. 2012, nr. 3, p. 65-70, ISSN 1811-5470
- Realizarea practicii pedagogice în cadrul formării profesionale iniţiale: discrepanţe, propuneri, sugestii. Revista Univers Pedagogic. 2013, nr. 2, p. 49-55, ISSN 1811-5470
- Formarea profesională iniţială la limba şi literatura română: dificultăţi şi soluţii psihopedagogice. În: Analele Universităţii de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu”, Vol.VIII, Cahul: Editura CentroGrafic SRL, 2012, p. 68-72. ISBN 978-9975-9626-1-2
- Eficienţa metodelor interactive în formarea competenţei didactice a studenţilor filologi. În: Educaţia pentru dezvoltare durabilă: inovaţie, competitivitate, eficienţă. Materialele Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale, 18-19 octombrie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Chişinău: CEP USM, 2013, p. 553-557. ISBN 978-9975-56-072-6
- Eficienţa strategică a orei de curs pentru formarea competenţelor de specialitate în învăţământul superior. În: Работы I Международной Научно-Практической Конференции: Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики в контексте современных подходов. 24 noiembrie, Comrat, 2011, p. 228-231, ISBN 978-9975-4050-2-7
- Principiul calităţii şi strategiile aderării învăţământului de la Facultatea de Filologie şi Istorie la Procesul de la Bologna. În: Impactul globalizării asupra învăţământului superior şi preuniversitar. Materialele Conferinţei Ştiinţifico-Didactice, 3 februarie, 2012, Cahul: Editura CentroGrafic SRL, p. 24-31. ISBN 978-9975-914-78-9
Rezumatul tezei
- Problematica abordată. Cercetarea întreprinsă a avansat un nou demers în formarea profesională iniţială în cadrul specialităţilor filologice prin fundamentarea pedagogică şi teoretico - aplicativă a funcţionalităţii Modelului pedagogic de formare a competenţei didactice a studentului filolog. Caracterul teoretico-aplicativ al cercetării realizate a pus în valoare utilitatea Modelului pedagogic de formare a competenţei didactice în formarea profesională a studenţilor filologi cu profil pedagogic; conturarea unui sistem de competenţe şi proiectarea activităţilor didactice la specialităţile cu profil pedagogic.
- Conţinutul de bază al tezei rezidă în abordarea sociopsihopedagogică a activității de formare inițială a studenților filologi în contextul reformei învățământului superior și stabilirea condițiilor psihopedagogice și metodologice necesare formării competenței didactice; în proiectarea unui model pedagogic de formare a competenței didactice și în elaborarea curriculumului la disciplina Didactica limbii şi literaturii române.
- Principalele rezultate obţinute consistă în conceptualizarea teoretică și valorificarea competenței didactice în cadrul specialităţilor filologice cu profil pedagogic; utilitatea și implementarea modelului pedagogic elaborat în limitele curriculumului la disciplina Didactica limbii şi literaturii române; elaborarea şi aplicarea instrumentelor de formare a competenţei didactice; certificarea recomandărilor de formare a acestei competențe.