AVIZ
Se anunţă susţinerea tezei de doctor în ştiinţe pedagogice
Pretendent GLOBU NELEA Conducător ştiinţific SILISTRARU NICOLAE, doctor habilitat în ştiinţe pedagogice, profesor universitar
Consiliul Ştiinţific Specializat D 38 531.01-02 la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei:
- Pogolşa Lilia, doctor habilitat în pedagogie, conferenţiar universitar, preşedinte
- Pascari Valentina, doctor în pedagogie, conferenţiar universitar, secretar
- Andriţchi Viorica, doctor habilitat în pedagogie, conferenţiar universitar, membru
- Botgros Ion, doctor în ştiinţe fizico-matematice, conferenţiar universitar, membru
- Garştea Nina, doctor în pedagogie, conferenţiar universitar, membru
- Patraşcu Dumitru, doctor habilitat în ştiinţe pedagogice, profesor universitar
Tema tezei RECONCEPTUALIZAREA FORMĂRII PROFESIONALE INIŢIALE A ÎNVĂŢĂTORULUI
Specialitatea 531.01– Teoria generală a educaţiei
Data 24 iunie 2015, Ora 14:00. Local Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, str. Doina, 104, sala 212.
Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei:
- Formarea culturii profesionale a învăţătorului. În: Revista ştiinţifică Artă şi educaţie artistică, nr.1, 2015, p. 104-113
- Învăţătorul constructivist o alternativă la dimensiunea postmodernistă. În: Revista Univers Pedagogic, nr.1, 2015, p. 64-70
- Paradigme postmoderniste în formarea profesională iniţială a învăţătorului. În: Revista: Didactica Pro, nr.4 (80), septembrie 2013, p.19-26
Problema ştiinţifică soluţionată rezidă în fundamentarea teoretico-aplicativă a funcţionalităţii Modelului pedagogic de reconceptualizare a formării profesionale iniţiale a învăţătorului constructivist, în vederea eficientizării formării competenţei profesionale în raport cu nevoile studentului şi cu cerinţele societăţii în continuă schimbare.
Rezultatele ştiinţifice principale înaintate spre susţinere:
- Conceptualizarea teoretică a noţiunilor de competenţă, competenţă profesională, curriculum integrat, practica pedagogică, standarde de formare, principii şi valori postmoderniste, strategii didactice, interdisciplinaritate, constructivism, învăţător constructivist fundamentează teoretic elaborarea Modelului pedagogic de reconceptualizare a FPI a învăţătorului care determină codul de dezvoltare a competenţei profesionale, a elementelor componente ale acestei competenţe care sintetizează dimensiunea profesiei de învăţător.
- Dimensiunea competenţei profesionale a învăţătorului este reprezentată de sistemul de competenţe: competenţa gnoseologică cu componentele: de specialitate, psihopedagogică şi culturală, competenţa praxiologică, competenţa managerială, competenţa investigaţională, competenţa metacognitivă, competenţa comunicaţională.
- Fundamentarea teoretică şi metodologică a reconceptualizării formării profesionale iniţiale a învăţătorului din perspectiva constructivistă reprezintă un reper teoretico-aplicativ pentru elaborarea instrumentarului didactic de restructurare a procesului de formare profesională iniţială.
- Reconceptualizarea FPI a viitorului învăţător se reliefează la nivel de student: necesitatea abilităţilor pedagogice, motivaţiei şi conştiinţei responsabilităţii; la nivel de proces: racordarea la standardele de competenţă ale învăţătorului; axarea pe un sistem de competenţe profesionale; educaţie permanentă prin autoeducaţie şi educaţia adulţilor; la nivel de sistem: modificarea /revizuirea/ optimizarea Planului-cadru de învăţământ, prin redimensionarea disciplinelor, integrarea unor discipline de studiu, introducerea noilor discipline de specialitate în concordanţă cu competenţele generale/standardele profesionale, redimensionarea raportului de ore teoretice/practice în favoarea celor practice; elaborarea unui Cadru conceptual al Curriculumului profesional/ pedagogic de bază pentru cadrele didactice la nivel de studii medii de specialitate.