AVIZ
Se anunţă susţinerea tezei de doctor în psihologie
Pretendent: Tufeanu Magda
Conducător ştiinţific: Rusnac Svetlana, doctor în psihologie, conferenţiar universitar
Consiliul ştiinţific specializat: 511.03
Tema tezei: Subrealizarea şcolară a adolescenţilor contemporani în contextul schimbării sociale
Specialitatea: 511.03 – Psihologie socială
data: 30 octombrie 2015
Ora: 14.00
Local: Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, sala 212, str. Doina 104, Chişinău
Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei ale autorului
- Tufeanu M. Provocări în dezvoltarea adolescenţilor în contextul schimbărilor sociale de la începutul mileniului al III-lea. În: Psihologie. Revistă ştiinţifico-practică, 2012, nr. 3, p. 3-15.
- Tufeanu M. Academic underachievement of contemporary adolescents: Meanings and causes explanations. În: Romanian Journal of School Psychology, 2012, vol. 5, nr. 10, p. 55-75.
- Tufeanu M. Modalităţi de intervenţie în vederea prevenirii fenomenului subrealizării în plan şcolar. În: Materialele The 16th International Conference ,,Inventica 2012”. Iaşi: Performantica, 2012, p. 513-520.
- Tufeanu M. Studiu asupra comportamentelor disruptive manifestate în clasă şi în şcoală de către adolescenţii subrealizaţi în domeniul şcolar. În: Profilaxia tulburărilor comportamentale la minori: inovaţii, provocări şi tendinţe în educaţia modernă. Materialele Conferinţei a IX-a Internaţionale Ştiinţifico-Practică a Psihologilor. Chişinău: CDR ,,Armonie” al DGETS, 2013, p. 62-69.
- Tufeanu M., Robu V. The assessement of social and emotional competences in adolescents: Constructing and experimenting a multidimensional questionnaire. În: Romanian Journal of School Psychology, 2013, vol. 6, nr. 12, p. 36-65.
Rezumatul tezei
- Problematica abordată. Teza surprinde particularităţile psihosociale ale adolescenţilor subrealizaţi în plan şcolar, precum şi efectele obţinute în urma aplicării unui program educaţional care urmăreşte creşterea potenţialului de adaptare a acestora la solicitările contemporane, prin dezvoltarea resurselor individuale reprezentate de competenţele sociale şi emoţionale.
- Conţinutul de bază al tezei. Utilizându-se o abordare comparativă, în prima parte a cercetării, s-au evidenţiat profilul competenţelor sociale şi emoţionale ale adolescenţilor subrealizaţi şi alte particularităţi ce ajută la înţelegerea situaţiei de subrealizare şcolară. Rezultatele obţinute au orientat demersul de elaborare, implementare şi evaluare a impactului unui program de intervenţie educaţională de grup, destinat antrenării competenţelor sociale şi emoţionale considerate resurse importante pentru adaptare.
- Principalele rezultate obţinute. Rezultatele cercetării constatative evidenţiază un nivel scăzut de dezvoltare a competenţelor sociale şi emoţionale în rândul adolescenţilor subrealizaţi şcolar. Rezultatele obţinute în etapa ameliorativă deschid o perspectivă pentru înţelegerea beneficiilor pe care activităţile de antrenare şi dezvoltarea a unei palete cât mai largi de abilităţi şi competenţe le pot oferi elevilor aflaţi în risc de subrealizare şcolară. Programul de consiliere educaţională implementat şi-a dovedit utilitatea, în rândul beneficarilor evidenţiindu-se creşteri semnificative ale nivelului de dezvoltare pentru majoritatea dintre competenţele vizate.